PIP 42 - 2008

PIP 42 - 2008

2008

Omschrijving

Animal Assisted Therapy

Animal Assisted Therapy

Kinderpsycholoog Levinson had vaak moeite om contact te krijgen met beschadigde kinderen. Totdat zijn hond Jingles op een dag de therapieruimte binnenwandelde. Zijn jonge cliënten reageerden enthousiast en openden zich spontaan naar de hond, waardoor ook Levinson toegang tot hen kreeg. Dat huisdieren een belangrijke rol kunnen spelen in het herstelproces van beschadigde kinderen wordt momenteel breed erkend. Geïnspireerd door buitenlandse voorbeelden van Animal Assisted Therapy, ontwikkelde orthopedagoge Geerten van der Linden de training Top-Dog.
Meer info
3,90
Gevolgen van vreemdelingendetentie bij kinderen

Gevolgen van vreemdelingendetentie bij kinderen

Vreemdelingendetentie is een ervaring die kinderen nooit zullen vergeten. Het verlies van fysieke vrijheid – gesymboliseerd door hoge hekken, tralies en het geluid van sleutels waarmee hun cellen worden afgesloten – tezamen met de kindonvriendelijke gevangenisomstandigheden en onzekerheid maken het verblijf tot een traumatische gebeurtenis. Op grond van onderzoek betoogt antropologe Gerrianne Smits-Baauw dat detentie van asielzoekers- en migrantenkinderen reden geeft tot zorg voor hun ontwikkeling en geestelijke gezondheid.
Meer info
3,90
Nieuwe generatie, nieuwe moraal

Nieuwe generatie, nieuwe moraal

Lang niet alle lezingenbundels zijn geslaagd te noemen. Dat geldt wel voor Moralitijd. Nieuwe generatie, nieuwe moraal onder redactie van Sarah Meuleman en Menno van der Veen. In het seizoen 2006-2007 organiseerde cultureel-politiek debatcentrum De Balie een programmaserie over ‘de generatie ’70-’80’. Kent die gevarieerde groep een leidende moraal die een indruk biedt van hoe haar leden over tien tot twintig jaar het land zullen leiden? Heeft de generatie die zich in de jaren negentig liet kennen door  een I want it all and I want it now-mentaliteit, tien jaar later eigenlijk wel een moraal?
Meer info
3,90
Onderzoek aanpak schoolverzuim en rol van leerplichtambtenaar

Onderzoek aanpak schoolverzuim en rol van leerplichtambtenaar

Jongeren die zonder diploma op zak de school verlaten zijn bijzonder kwetsbaar. Het terugdringen van schoolverzuim is daarom van groot belang. Maar het werk van de leerplichtambtenaar blijkt weerbarstig; veel krachten die het schoolverzuim in de hand werken liggen buiten zijn onmiddellijke bereik. Drie onderzoekers van de Kenniskring Opgroeien in Rotterdam doen verslag van onderzoek naar de aanpak van schoolverzuim in Rotterdam. Hoe kan de leerplichtambtenaar jongeren helpen om de weg naar school terug te vinden?
Meer info
3,90
Professionalisering van pedagogen

Professionalisering van pedagogen

Professionalisering van pedagogen staat hoog op de maatschappelijke agenda. Of het nu gaat om de complexe opvoedingsvraagstukken van deze tijd of om leidinggeven, coördineren en adviseren, de professional moet effectiever leren omgaan met problemen. De masteropleiding Pedagogiek van Hogeschool INHOLLAND wil pedagogen hierbij ondersteunen. De opleiding richt zich op pedagogisch medewerkers die al een tijdje in de jeugdzorg of het onderwijs werken en hun capaciteiten verder willen uitbouwen.
Meer info
3,90