Sozio 1 - 2015

Sozio 1 - 2015

2015

Omschrijving

'Kun je hiermee verder?' (Waarom advies geven via chat lastiger is dan via telefoon)

'Kun je hiermee verder?' (Waarom advies geven via chat lastiger is dan via telefoon)

Medewerkers van een informatie- en adviesdienst hebben meer moeite met de chatservice dan met de telefonische hulplijn. Dat komt, blijkt uit onderzoek, doordat de interactie tussen vrager en antwoorder anders verloopt in een chatgesprek.

Meer info
3,90
De Worsteling - Veiligheid cliënt versus veiligheid hulpverlener

De Worsteling - Veiligheid cliënt versus veiligheid hulpverlener

Peter is een jongen van tien jaar met een matige verstandelijke beperking en een zware vorm van autisme. Hij gaat voor dagbesteding naar een kinderdagcentrum en woont in hetzelfde
park als de dagbesteding. De laatste tijd is er veel veranderd in het leven van Peter, wat voor hem erg
moeilijk is. De groep bij zowel de woning als het kinderdagcentrum is veranderd. Daardoor heeft hij nu met andere cliënten en andere begeleiders te maken. Door deze veranderingen laat Peter ander gedrag zien.
Meer info
3,90
Een eindje samen oplopen

Een eindje samen oplopen

In Zeist krijgen gezinnen met verschillende problemen een steuntje in de rug van betrokken vrijwilligers die een tijdje met hen optrekken. Hoe gaat dat in zijn werk en wat betekent de ondersteuning voor de gezinnen? Het Kenniscentrum Sociale Innovatie van de Hogeschool Utrecht deed onderzoek.
Meer info
3,90
Een leven als een kaartenhuis: stutten helpt niet. Cement tussen de muren wel!

Een leven als een kaartenhuis: stutten helpt niet. Cement tussen de muren wel!

Werken in wijkteams is nog geen garantie voor een effectieve samenwerking door hulpverleners. Hoe krijg je dit voor elkaar? En wat zijn manieren om te zorgen dat de burger in zijn kracht komt of blijft, de belangen van alle partijen worden gewogen en de geboden hulp op koers blijft?
Meer info
3,90
Hebben hulpverleners niets te vertellen?

Hebben hulpverleners niets te vertellen?

Actuele, doorleefde praktijkverhalen over de vele facetten van de hulpverlening komen niet van beleidsmakers. De uitvoerende hulpverlener is dé ideale informatiebron, vindt Huub Wiltschut. Hij roept hen op uiting te geven aan hun bevlogenheid en vakmanschap in het contact met cliënten, hun veelzijdige ervaringen te delen, verslag te doen van die dagelijkse praktijk.
Meer info
3,90
Kritisch nadenken over je middelengebruik, gok- of gamegedrag

Kritisch nadenken over je middelengebruik, gok- of gamegedrag

Jongeren die te veel of te vroeg drinken, blowen, gokken of gamen kunnen problemen krijgen op school, op het werk en op sociaal gebied. Tijdig ingrijpen is van belang, maar hoe doe je dat? Met de aanpak Moti-4 leren jongeren kritisch na te denken over hun gedrag. Het Trimbos-instituut evalueerde wat preventie werkers, andere ‘jeugdprofessionals’ en jongeren zelf van Moti-4 vinden.
Meer info
3,90
Margot Scholte zet punt achter 'georganiseerd werkleven'

Margot Scholte zet punt achter 'georganiseerd werkleven'

‘Laat je organisatiebelangen nou eens los en kijk wat er inhoudelijk nodig is’
Ruim twee jaar geleden werd bekend dat Margot Scholte, lector maatschappelijk werk aan de Hogeschool Inholland, ernstig ziek is. Nu, twee jaar later, neemt ze formeel afscheid van haar professionele bestaan. Voor Sozio aanleiding voor een gesprek.
Meer info
3,90
Ouderkracht (1Gezin1Plan)

Ouderkracht (1Gezin1Plan)

1Gezin1Plan. Dat is de naam van de methode die staat beschreven in het gelijknamige handboek dat afgelopen december verscheen. Aan de hand van een passage uit het boek doen de auteurs uit de doeken wat de kern van de methode is. Geloof in de zelfsturing en kracht van de gezinnen is daarbij essentieel.
Meer info
3,90
Sozio 1 - 2015 (Compleet nummer)

Sozio 1 - 2015 (Compleet nummer)

Sozio 1 - 2015 (Compleet nummer)
Meer info
9,95